המוסד לביטוח לאומי הנו מוסד ממשלתי, אשר תפקידיו הם להגן על החלשים ולסייע לזקוקים לסיוע, לצד גביית תשלומי ביטוח לאומי מהחייבים בתשלום.
המטרה החברתית הראשונה במעלה שהציב לעצמו הביטוח הלאומי היא צמצום ממדי העוני והפערים הכלכליים בישראל. מטרה זו מושגת באמצעות תשלום קצבאות לזכאים ומתן שירותים נוספים.
85% מכלל הקצבאות שמעניקה מדינת ישראל לתושביה משולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי. החלק הארי של הקצבאות משולם למשפחות חלשות מהבחינה הכלכלית: כ-42% מכלל הקצבאות משולמות למשפחות המצויות בשני העשירונים הנמוכים, ורק 9% למשפחות בשני העשירונים העליונים.
הקצבאות מסייעות ל-50% מהמשפחות העניות בישראל להיחלץ ממעגל העוני. הן מעלות את הכנסתה של כל משפחה ענייה שנייה בישראל מעל לקו העוני.
לקצבאות שמחלק המוסד לביטוח לאומי תפקיד חשוב גם בחלוקה צודקת של ההכנסות במשק. המשפחות הנמנות עם שני העשירונים הנמוכים כמעט ואינן משלמות דמי ביטוח לאומי. 60% מתשלומי דמי הביטוח הלאומי נגבים ממשפחות בשני העשירונים העליונים. חלוקת הקצבאות מגדילה את חלקן של המשפחות בעשירונים הנמוכים בעוגה הלאומית ומקטינה את החלק שנוטלים העשירונים העליונים. הדבר תורם להקטנת הפער בין עניים לעשירים במדינה. לאחר תשלום הקצבאות והמסים הישירים אי השיוויון בחלוקת ההכנסות במשק (על סמך מדד ג'יני) מצטמצם בכ-26%. שני שלישים מצמצום פערי ההכנסות במשק נזקף לזכות הקצבאות בלבד.
המקור העיקרי למימון הקצבאות שמשולמות על פי חוק הביטוח הלאומי הוא דמי הביטוח הלאומי שנגבים מאזרחי המדינה. שיעור דמי הביטוח משתנה בהתאם לגובה השכר: אנשים שהכנסתם נמוכה משלמים פחות דמי ביטוח מבעלי ההכנסה הגבוהה.
המוסד לביטוח לאומי הינו תאגיד על פי חוק, שנתון לפיקוחו של שר הרווחה ולביקורת של מבקר המדינה. השר ממונה על ביצוע חוק הביטוח הלאומי, מוסמך להתקין תקנות על פיו ועומד בראש מועצת הביטוח הלאומי.
מבנה המוסד לביטוח לאומי מתחלק לכמה חלקים: מינהלת המוסד, מנהלי סניפים, מנהלי סניפי משנה, ומועצת המוסד - הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי.
הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי מונה 56 חברים. שר הרווחה ממנה את חברי המועצה המורכבת מנציגי המעסיקים, נציגי העובדים, נציגי ממשלה ומומחים מתחומים שונים. המועצה מכהנת 4 שנים.
המטרה החברתית הראשונה במעלה שהציב לעצמו הביטוח הלאומי היא צמצום ממדי העוני והפערים הכלכליים בישראל. מטרה זו מושגת באמצעות תשלום קצבאות לזכאים ומתן שירותים נוספים.
85% מכלל הקצבאות שמעניקה מדינת ישראל לתושביה משולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי. החלק הארי של הקצבאות משולם למשפחות חלשות מהבחינה הכלכלית: כ-42% מכלל הקצבאות משולמות למשפחות המצויות בשני העשירונים הנמוכים, ורק 9% למשפחות בשני העשירונים העליונים.
הקצבאות מסייעות ל-50% מהמשפחות העניות בישראל להיחלץ ממעגל העוני. הן מעלות את הכנסתה של כל משפחה ענייה שנייה בישראל מעל לקו העוני.
לקצבאות שמחלק המוסד לביטוח לאומי תפקיד חשוב גם בחלוקה צודקת של ההכנסות במשק. המשפחות הנמנות עם שני העשירונים הנמוכים כמעט ואינן משלמות דמי ביטוח לאומי. 60% מתשלומי דמי הביטוח הלאומי נגבים ממשפחות בשני העשירונים העליונים. חלוקת הקצבאות מגדילה את חלקן של המשפחות בעשירונים הנמוכים בעוגה הלאומית ומקטינה את החלק שנוטלים העשירונים העליונים. הדבר תורם להקטנת הפער בין עניים לעשירים במדינה. לאחר תשלום הקצבאות והמסים הישירים אי השיוויון בחלוקת ההכנסות במשק (על סמך מדד ג'יני) מצטמצם בכ-26%. שני שלישים מצמצום פערי ההכנסות במשק נזקף לזכות הקצבאות בלבד.
המקור העיקרי למימון הקצבאות שמשולמות על פי חוק הביטוח הלאומי הוא דמי הביטוח הלאומי שנגבים מאזרחי המדינה. שיעור דמי הביטוח משתנה בהתאם לגובה השכר: אנשים שהכנסתם נמוכה משלמים פחות דמי ביטוח מבעלי ההכנסה הגבוהה.
המוסד לביטוח לאומי הינו תאגיד על פי חוק, שנתון לפיקוחו של שר הרווחה ולביקורת של מבקר המדינה. השר ממונה על ביצוע חוק הביטוח הלאומי, מוסמך להתקין תקנות על פיו ועומד בראש מועצת הביטוח הלאומי.
מבנה המוסד לביטוח לאומי מתחלק לכמה חלקים: מינהלת המוסד, מנהלי סניפים, מנהלי סניפי משנה, ומועצת המוסד - הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי.
הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי מונה 56 חברים. שר הרווחה ממנה את חברי המועצה המורכבת מנציגי המעסיקים, נציגי העובדים, נציגי ממשלה ומומחים מתחומים שונים. המועצה מכהנת 4 שנים.